Laatst bijgewerkt: 29-09-2021

Je zoekt een paar rubberlaarzen in een online winkel, legt ze in je winkelmandje en besluit dan ze niet te kopen. Sindsdien krijg je echter voortdurend overal reclame over het onderwerp rubberlaarzen. Gebeurt dat bij jou ook de hele tijd? Veel mensen vragen zich af hoe dit kan gebeuren of denken zelfs dat het toeval is, maar dat is het niet. Er zit veel werk en analyse achter deze advertenties en we willen het je uitleggen.

In dit artikel leer je alles over targeting. We leggen uit wat met de term bedoeld wordt, aan welke eisen moet worden voldaan en welke soorten targeting er zijn bij online marketing. We leggen ook de grenzen van targeting uit en waar je op moet letten.




Belangrijk om te weten

  • Targeting verwijst naar het nauwkeurig aanspreken van specifieke doelgroepen door advertenties op websites te tonen. Doel van targeting is om de meest geschikte reclame voor de gebruiker en de potentiële klant te tonen.
  • Targeting kan veel verschillende strategieën gebruiken om de ideale banneradvertentie voor elke individuele gebruiker te vinden. De meest gebruikelijke methode is geo-targeting.
  • Om de klanten niet te ontmoedigen, moet erop gelet worden dat de reclamestrategie niet de hele tijd gebruikt wordt. Frequency capping kan gebruikt worden om de frequentie te regelen.

Woordenlijst-entry: De term targeting in detail uitgelegd

In dit gedeelte hebben we de belangrijkste feiten over de term targeting samengevat en uitgelegd. We hebben alle belangrijke vragen over dit onderwerp gebundeld en beantwoord, zodat je snel een overzicht krijgt.

Wat betekent targeting?

Targeting komt van de Engelse term target en verwijst naar het nauwkeurig aanspreken van doelgroepen bij online marketing . Targeting is een integraal onderdeel van online marketing en een van de belangrijkste voorwaarden is dat vóór een reclamecampagne de doelgroep wordt bepaald. Dit komt omdat targeting alleen correct gebruikt kan worden met een welomschreven doelgroep.

Hoe preciezer de doelgroep, hoe preciezer de doelgerichtheid kan worden uitgevoerd.

Vaak worden grote sommen geld besteed aan marketingcampagnes met als doel een product zo bekend mogelijk te maken en de verkoop te verhogen. Natuurlijk is niet elk product voor iedereen even interessant. Targeting wordt daarom gebruikt om ervoor te zorgen dat alleen potentiële klanten de banners, video’s en advertenties zien. Uit alle gebruikers van de website vindt targeting de doelgroep die mogelijk geïnteresseerd is in het produkt in kwestie.

Dit voorkomt verspilling en beperkt de doelgroep. Deze strategie komt zowel de gebruikers als de reclamecampagne en haar bereik ten goede, want alleen de juiste gebruiker wordt geconfronteerd met de reclame die voor hem relevant is.

Hoe werkt targeting?
Op het internet geven gebruikers bijna altijd hun persoonlijke gegevens, gebruiken ze zoekfuncties en geven ze hun interesses prijs. Dus voordat bedrijven een reclamecampagne beginnen, analyseren ze deze gegevens en bepalen ze hun doelgroep. Daarna gebruiken ze het AIDA proces om te werken aan het verkoopproces van een geschikte marketing campagne (2).

Zo stellen ze hun spreidingsplanning van hun reclame in. Dit betekent dat alleen gebruikers die misschien ook geïnteresseerd zijn in de advertentie en het product, deze advertentie ook werkelijk te zien krijgen .

Dus als je bijvoorbeeld een plek zoekt om in de buurt te zwemmen en je hebt foto’s van je kinderen op Facebook gezet, dan kun je later wel aanbiedingen krijgen voor gezinsvriendelijke zwembaden of strandspeelgoed. Waarom en hoe een bepaalde gebruiker een bepaalde advertentie ziet, hangt af van de gebruikte targeting methode.

Elk stukje informatie dat je op je sociale media deelt, wordt gebruikt voor targeting en geanalyseerd. Door deze analyse krijg je de meest geschikte advertenties te zien. (Image source: William Iven / unsplash)

In SEO kan effectieve targeting de click-through rate verhogen en de bounce rate verlagen. Deze twee factoren zijn belangrijk voor de ranking op Google of andere zoekmachines. In principe kan trefwoordenonderzoek ook als een targeting methode worden aangemerkt .

Welke doelgerichtheidstrategieën zijn er?

Om het beste targeting resultaat te krijgen, zijn er natuurlijk verschillende varianten die gebruikt kunnen worden. De beste manier is om één of misschien zelfs meerdere strategieën te kiezen op basis van de doelgroep. In het volgende zullen we de bekendste doelgerichte strategieën op een rijtje zetten en er een kort overzicht van geven.

  • Trefwoordgerichtheid: Deze strategie wordt gebruikt bij trefwoordadvertenties en beschrijft het adverteren gericht op gebruikers in zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten kunnen in algemene zoekmachines, in zoekmachines voor bedrijven of in zoekmachines voor leveranciers staan. Als de gebruiker een zoekterm intikt in een van de zoekmachines, verschijnt de bijbehorende advertentie voor een bedrijf. De overeenkomstige sleutelwoorden voor de campagnes worden vooraf bepaald. Bijvoorbeeld, als de advertentie voor een schoenenwinkel is, worden termen uit de categorie schoenen gekozen. Trefwoord targeting heeft de beste omzettingspercentages omdat gebruikers die naar een bepaald product zoeken dat product meestal ook willen kopen.
  • Contextuele targeting: Bij deze vorm van targeting worden advertenties geplaatst op basis van het voorkomen van bepaalde trefwoorden. Dit betekent dat wanneer het opgegeven trefwoord op een website verschijnt, de passende advertentie daarna geplaatst wordt. Deze strategie is problematisch als de trefwoorden op de pagina voorkomen maar een negatieve context hebben. Dit kan leiden tot misplaatsing en gebruikers die negatief op de advertentie reageren.
  • Behavioural targeting: Deze targeting strategie is gebaseerd op cookietechnologie. De technologie analyseert de inhoud van websites en de interacties met advertenties van elke gebruiker. Op basis van deze gegevens worden dan de juiste advertenties gezocht en gericht getoond. Als de gebruiker meer tijd doorbrengt op een website met het onderwerp reizen, dan kunnen op een later tijdstip advertenties over dit onderwerp getoond worden. De temporele component is belangrijk in deze strategie. Als advertenties over het onderwerp getoond worden nadat de gebruiker een aankoop gedaan heeft, dan zijn ze niet langer relevant voor de gebruiker.
  • Re-targeting: Bij re-targeting gaat het erom bepaalde acties die de gebruiker al op het internet heeft uitgevoerd te achterhalen en dienovereenkomstig passende reclame over dit onderwerp te tonen. Dit betekent bijvoorbeeld dat als de gebruiker eenmaal een bepaald product in het boodschappenmandje van een online winkel heeft gelegd, hij of zij op een later tijdstip geconfronteerd zal worden met een passende aanbieding over dit onderwerp. Het temporele aspect is hier echter even belangrijk als bij gedragsgerichte gerichtheid. Een gebruiker die gisteren een product op een site bekeek, kan het de volgende dag op een andere site al gekocht hebben. In dat geval zou de reclame niet langer relevant zijn voor de gebruiker en zou het reclame-effect verloren gaan.
  • Social media targeting: Elk social media platform, of het nu Facebook, Instagram of Twitter is, is geschikt voor deze vorm van targeting. Adverteerders kunnen hier alle profielgegevens van de gebruikers van een sociaal netwerk verzamelen en die informatie dan gebruiken om hun doelgroep te verfijnen. De adverteerder krijgt ook verdere informatie via de zoekfuncties. Deze gegevens helpen het bedrijf ook verder om specifieke targeting toe te passen.
  • Semantische targeting: Bij deze methode worden niet de trefwoorden geanalyseerd zoals bij contextuele targeting, maar de hele zichtbare tekst van afzonderlijke pagina’s. De analyse bepaalt dan het onderwerp van de tekst en plaatst bijpassende online campagnes. Door de complete tekst begrijpt de methode de context en kan het gevaar van een verkeerde plaatsing in een negatieve context vermeden worden.
  • CRM gerichtheid: Deze variant gebruikt klantgegevens uit het bestaande relatiebeheersysteem. Met deze strategie kunnen vooral nieuwe klanten door klantenbinding in terugkerende klanten worden omgezet.
  • Geo-targeting: Geo-targeting kan ook IP-targeting genoemd worden en houdt in dat men zich richt op een specifieke regio van een gebruiker. In dit geval is de soort reclame gebaseerd op de lokalisatie van de gebruiker, die bijvoorbeeld achterhaald wordt via het IP adres of de GPS coördinaten.

Wat zijn de beperkingen van targeting?

Targeting is een heel goed middel om een advertentie op een bepaalde groep af te stemmen. Maar gebruikers kunnen zich ook onzeker voelen juist door de voortdurende vertoning van passende reclame, omdat ze niet kunnen verklaren hoe deze ideale reclame, die ze steeds weer te zien krijgen, tot stand kan komen.

Daarom moeten adverteerders altijd een grens aanhouden die reclame niet tot een storende factor maakt. Vooral met de retargeting en gedragsgerichte targeting strategie kan penetratie snel plaatsvinden. Frequentiebeperking kan gebruikt worden om de frequentie van advertenties te regelen en het probleem te voorkomen.

Om te voorkomen dat klanten de advertenties vervelend vinden en hun cookies verwijderen, moet erop gelet worden dat ze niet te vaak advertenties te zien krijgen. Frequentie aftopping kan hiervoor gebruikt worden, bijvoorbeeld. (Image source: Austin Distel / unsplash)

Bovendien is niet iedereen blij met het gebruik van persoonlijke gegevens. Steeds meer digitale burgers worden gevoelig voor gegevensbescherming. Immers, het idee dat gegevens overal bestaan, om geanalyseerd en geëvalueerd te worden, is niet langer een ongewone zorg.

Het gevoel van de gebruiker en de potentiële klant dat hij bij elke handeling voortdurend gevolgd en geanalyseerd wordt, heeft een negatief effect. Het zien van gepersonaliseerde advertenties op elke pagina kan klanten ongemakkelijk maken en misschien hun cookies verwijderen.

Online targeting is echter vaak gebaseerd op het gebruik van cookies.

Dat komt omdat het bedrijf alleen op die manier bruikbare informatie over het surfgedrag van de gebruikers bezit en deze gegevens kan gebruiken om de juiste reclame te tonen. Door dit steeds slechtere gevoel over gegevensbescherming gaan bedrijven over op andere strategieën om hun informatie met andere middelen te verkrijgen.

Conclusie

Als je als adverteerder targeting wilt gebruiken om je doelgroep specifieker aan te spreken, kun je veel verschillende targeting methodes gebruiken. Het is echter belangrijk de relevante doelgroepen van tevoren goed af te bakenen en er steeds voor te zorgen dat de reclame niet als storend wordt ervaren. De gebruiker moet zich dus niet lastig gevallen voelen en meerwaarde zien in de advertenties.

Meestal wordt een mix van verschillende doelgerichtheidsstrategieën gemaakt, om niet op slechts één vorm te vertrouwen. Welke strategie voor jouw analyse het beste is, bespreek je het best met een deskundige. Uiteindelijk is het echter belangrijk om verschillende variaties uit te proberen om de beste resultaten te krijgen.

Beeldbron: John Schnobrich / unsplash

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies