Laatst bijgewerkt: 30-09-2021

Ben je bekend met de term “uitgever” en wil je er meer over weten omdat je geïnteresseerd bent in dit beroep? Maar je weet niet precies wat een uitgever is. Je bent ook niet bekend met de taken van een uitgever.

In dit artikel kom je alles te weten over het beroep van uitgever 2022. We informeren je over de taken waar een uitgever mee te maken krijgt. We zullen ook veel andere belangrijke vragen over het beroep beantwoorden. Met dit artikel bieden we je een goed overzicht van het beroep van uitgever.




Belangrijk om te weten

  • In het verleden kwam de term uitgever vaak voor in de gedrukte sector. Met de opkomst van het internet is het beroep van uitgever meer en meer in de online richting geëvolueerd. Nu hebben de meeste uitgevers websites of internet portalen waar ze hun inhoud publiceren.
  • De taken van een uitgever kunnen sterk uiteenlopen. In grote lijnen komen ze neer op het creëren van inhoud en het genereren en op de markt brengen van verkeer. De technische voorbereiding en vormgeving van digitale inhoud is ook een van de taken van een uitgever. Meestal worden ze gemaakt volgens de bestellingen en projecten van klanten.
  • Affiliate marketing is nauw verbonden met het beroep van uitgever. Een handelaar maakt graag gebruik van de hulp van de uitgever door reclamebanners van de handelaar op de website van de uitgever te plaatsen. Op deze manier worden gebruikers omgeleid naar de site van de handelaar. De uitgever krijgt er een commissie voor terug.

Woordenlijst item: De term uitgever in detail uitgelegd

Om je alle informatie te geven die je nodig hebt over het beroep van uitgever, hebben we alle belangrijke en meest gestelde vragen over dit onderwerp verzameld en beantwoord. Zo ben en blijf je goed op de hoogte.

Wat is een uitgever?

Wanneer we het over een uitgever hebben, slaat deze term meestal op een enkele persoon of een hele onderneming. De belangrijkste taak is het publiceren van inhoud.

In het verleden werd het beroep van uitgever uitsluitend geassocieerd met de drukkerijsector. Dit is veranderd door de digitalisering. Tegenwoordig komt de term vooral voor in de online sector.

Grofweg kunnen de taken van een uitgever in drie punten samengevat worden.

  • Verkeersgeneratie
  • Creatie van inhoud
  • Marketing van verkeer

Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk verkeer op de eigen site te krijgen. Dit geldt zowel voor grote als kleine publicaties.

  • Soorten onderwijs: Bijscholingsbezigheid
  • Beroepsvelden: Drukken – Economie, Bestuur, Toerisme – Informatietechnologie – Ontwerp, Kunst en Ambacht
  • Sector: Marketing – Media: Drukken, uitgeven, documentatie, productie van gedrukte media, reclame

Welke taken moet een uitgever uitvoeren?

De taken van een uitgever zijn zeer uiteenlopend. Ze zijn in de loop der jaren ook enigszins veranderd. Natuurlijk komt dit ook door de dramatische verschuiving van druk naar online.

Praktijkervaring is erg belangrijk bij de opleiding tot uitgever. Je werkervaring beïnvloedt je vaardigheden en je salaris. (Image source: Campaign Creators / Unsplash)

In grote lijnen is de belangrijkste taak de technische voorbereiding en vormgeving van digitale inhoud. Ze krijgen daartoe instructies van de projecten van de cliënten.

De voorbereiding van zulke projecten gaat door tot de opdracht af is en voor mediaproductie gebruikt kan worden. Hier kan het ook gebeuren dat de uitgever zelf voor de uitvoering zorgt.

De volgende lijst verklaart de taken op verschillende gebieden waarin een uitgever actief kan zijn.

  • Drukgebied: Verstrekking van gegevens voor drukwerk en ontwerp van advertenties, formulieren, brochures, posters
  • Schermgebied: Creatie van webpresence en ontwikkeling van 2D en 3D animaties
  • Mediagebied: Creatie van bedrijfs- en productpresentaties (op DVD)

Het is te zien dat de taken heel verschillend kunnen zijn. Het hangt dus van het respectieve gebied af aan welke punten een uitgever moet werken.

Welke opleiding heeft een uitgever nodig?

Opleiding

Als je geïnteresseerd bent om uitgever te worden, moet je beslist de juiste opleiding gevolgd hebben. Afhankelijk van het vakgebied kan dit een flexibele “on the job” cursus met certificering zijn.

De verschillende vakgebieden omvatten drukwerk, zeefdruk en media.

Het opdoen van praktische ervaring tijdens de opleiding is essentieel. Mogelijke cursussen zouden kunnen zijn

  • Uitgever Basic
  • Uitgever Professioneel
  • Professionele uitgever van media

Definitie “on the job”: Een cursus “on the job” is een opleiding op de werkplek. Hier geldt het principe van leren door te doen. Je doorloopt de opleiding terwijl je de normale taken van de baan op je werkplek uitvoert. Bepaalde dingen en taken worden door meerderen aan de stagiair uitgelegd. Deze worden dan onder toezicht uitgevoerd. Feedback speelt bij dit soort training een heel belangrijke rol.

Voortgezette opleiding

Men moet van de gelegenheid van voortgezette opleiding gebruik maken na minstens vijf jaar beroepservaring. Vooral het beroep van uitgever gaat met zijn tijd mee en heeft dus bekwame deskundigen op zijn gebied nodig.

Verdere opleiding biedt de mogelijkheid om een kwalificatie te behalen als polygraficus of mediatechnicus.

Ontwikkelingsmogelijkheden

Het beroep van uitgever biedt ook voldoende ontwikkelingsmogelijkheden.

  • Beroepsexamens als drukker, typograaf voor visuele communicatie, proeflezer, techno-polygraveur
  • Hoger beroepsexamen als gecertificeerd publicatiebeheerder
  • Diploma in techniek (BSc FH) of vormgeving (BA FH)
  • Opleiding tot technicus HF
  • Promotie: afdelingsmanager, operationeel manager

Wat zijn de eisen voor een uitgever?

De eisen die aan een uitgever gesteld worden zijn zeer uiteenlopend. Het kan ook gebeuren dat uitgevers eerder een vak geleerd hebben op het gebied van creatieve IT of reclame.

De gegeven gegevens moeten in een geschikte vorm gegeven worden.

De vaardigheden die ze daar geleerd hebben kunnen ze goed van pas komen in het verdere verloop van hun opleiding tot uitgever.

Uitgevers moeten een grondige kennis hebben van PC’s, netwerken, randapparatuur en systeemcomponenten. Ervaring met grafische programma’s, beeldbewerking en lay-out is ook vereist.

Andere eisen die in een functiebeschrijving vermeld kunnen worden zijn:

  • Gevoel voor vormgeving
  • Creativiteit
  • Goed gevoel voor kleur
  • Vertrouwen in taal
  • Plezier in taal(en)
  • Vermogen om je te concentreren
  • Exacte manier van werken
  • Technisch inzicht

Over het algemeen moeten uitgevers een grondige kennis van media en grafiek hebben.

Hoeveel kan een uitgever verdienen?

Het loon van een uitgever verschilt van sector tot sector, omdat de werkzaamheden in de sectoren verschillend zijn. Het loon is daarom gedifferentieerd.

  • Bruto maandsalaris: 2.500 €
  • Jaarlijks brutosalaris: 30.000 €

Het jaarsalaris kan ook tussen €50.000 en €70.000 liggen. Verschillende factoren kunnen invloed hebben op het salaris van een uitgever.

  • Ervaring van de arbeider: De ervaring van de arbeider kan natuurlijk van invloed zijn op het te verdienen loon. Praktische ervaring is ongelooflijk belangrijk voor een uitgever, en daarom zoeken werkgevers werknemers die kunnen aantonen dat ze langere tijd werkervaring hebben. Een breed aanbod van opleiding en ontwikkeling kan ook het loon verhogen, omdat het de waarde van de werknemer voor de onderneming vergroot.
  • Beroepskwalificatie van de werknemer: De beroepskwalificatie is niet alleen belangrijk voor de baan als uitgever. In de werkende wereld geldt: hoe hoger je graad, hoe hoger je salaris. Als je een graad hebt, krijgt de werknemer met een Master’s graad meer salaris dan de werknemer met een Bachelor’s graad.
  • Regio van de werkgever: De regio is ook van invloed op de hoogte van je salaris. De plaats van je bedrijf is dus van invloed op je salaris. Salarisschalen kunnen natuurlijk van bedrijf tot bedrijf verschillen.

Waarom hebben uitgevers een inhoudsconcept nodig?

Zoals reeds gezegd, exploiteren uitgevers gewoonlijk een website of een internet portaal. Het doel is om zoveel mogelijk verkeer op de site te genereren. Dit geldt zowel voor kleine als voor grotere doelgroepen.

Om dit doel te bereiken hebben uitgevers een sterk inhoudsconcept nodig voor hun internet aanbiedingen. Op basis hiervan kan dan de juiste inhoud gemaakt worden. Dit moet voortdurend uitgebreid en bijgewerkt worden.

Een inhoudsconcept kan de uitgever helpen bij het maken van inhoud van hoge kwaliteit. Dit is belangrijk om zo veel mogelijk gebruikers naar je site te lokken. Het doel is immers om het verkeer te vergroten. (Image source: Austin Distel / Unsplash)

Pagina’s krijgen meer verkeer doordat ze geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Hierdoor kan de website beter ranken. De inhoud moet voor de zoekmachine gemakkelijk te lezen zijn en inhoud van hoge kwaliteit hebben.

Wat heeft affiliate marketing te maken met uitgever zijn?

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing kan ook een partnerprogramma genoemd worden. Dit verwijst naar een op internet gebaseerd commissiesysteem.

Bijvoorbeeld, een ondernemer biedt zijn producten aan via Internet. De ondernemer schakelt daarom een andere website exploitant (affiliate) in. De taak van de affiliate is de aandacht van zijn online bezoekers te vestigen op de website en de producten van de ondernemer.

De affiliate ontvangt hiervoor een commissie. Dit wordt echter alleen door de ondernemer uitbetaald als de klanten ook werkelijk iets kopen. De affiliate ontvangt zijn commissie niet alleen door de website te bezoeken.

Amazon doet aan affiliate marketing.

Welke rol speelt een publisher bij affiliate marketing?

Bij affiliate marketing moeten de uitgever en de handelaar nauw samenwerken. Dit is de enige manier om te garanderen dat het succes zo groot mogelijk is.

Definitie van “merchant”: De term merchant komt voor in verband met affiliate marketing. Hij is een verkoper of handelaar die zijn goederen via het Internet aanbiedt. De handelaar gebruikt affiliate marketing als adverteerder omdat hij er voordelen uit hoopt te halen.

De poelier ontvangt een commissie van de handelaar door het plaatsen van affiliate links. Bij deze vorm van marketing wordt het bereik van de website van de uitgever gebruikt en ook beschikbaar gemaakt.

Het is de taak van de uitgever om inhoud van hoge kwaliteit te maken. Dit moet bezoekers naar zijn site lokken.

Uitgevers willen potentiële klanten op permanente basis naar hun site lok ken.

Om zoveel mogelijk bezoekers te genereren, plaatst de uitgever banners of andere reclamemedia van de klant op zijn website. Het doel is om gebruikers naar de site van de handelaar te drijven.

Het doel is om van de gebruiker een klant van de handelaar te maken. Pas dan ontvangt de uitgever zijn provisie. Hij neemt een percentage van de verkoop die met deze actie te maken heeft.

Affiliate marketing schept voordelen voor alle betrokken partijen.

  • Uitgever: Goede financieringsmogelijkheid
  • Handelaar: Verhoogde omzet
  • Gebruiker: Hogere kwaliteit van online aanbiedingen

Conclusie

Het werk van een uitgever is heel opwindend en afwisselend. Afhankelijk van de bedrijfstak kun je met heel verschillende taken te maken krijgen. Als je geïnteresseerd bent in een carrière als uitgever, moet je niet vergeten dat praktijkervaring in deze industrie de allesbepalende factor is.

Je moet het ook leuk vinden om inhoud van hoge kwaliteit voor je site te maken. Omgaan met taal en het internet in het algemeen moet niet moeilijk voor je zijn. Over het geheel genomen is het werk van een uitgever nooit saai en natuurlijk ook erg toekomstgericht.

Beeldbron: Markus Winkler / unsplash

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies