In dit artikel nemen we je mee langs alle belangrijke wetenswaardigheden over vitamine B12

In dit artikel nemen we je mee langs alle belangrijke wetenswaardigheden over vitamine B12. We gaan de voordelen, unieke eigenschappen en verschillende soorten van deze voedingsstof ontdekken. Het is namelijk een onmisbaar vitamine, voor het goed functioneren van het menselijk lichaam.

Dankzij vitamine B12 werken de rode bloedcellen en onze zenuwen optimaal. Helaas verliezen mensen als ze ouder worden, de capaciteit om deze vitamine volledig te kunnen opnemen. Vooral bij mensen boven de 50 jaar is dit het geval. Een andere risicogroep op een vitamine B12 tekort zijn veganisten en vegetariërs. Hun dieet mist namelijk deze belangrijke voedingsstof.

Belangrijk om te weten

  • Een vitamine B12 supplement stelt je in staat om een tekort te corrigeren. Ook kan je een supplement nemen, op het moment dat er geen vitamine B12 zit, in wat je normaalgesproken eet.
  • We onderscheiden in principe de volgende inname vormen: pillen, capsules, druppels en injecties. Vooral pillen en capsules zijn overal verkrijgbaar, in alle soorten, maten en smaken.
  • Pillen en capsules zijn geschikt voor mensen die geen moeite hebben, om iets in te slikken. Druppels en injecties zijn ontwikkeld voor personen met een ernstig tekort, of die moeilijk kunnen slikken. Deze laatste vormen sorteren namelijk direct effect.

Onze selectie: De beste vitamine B12 op de markt

Hieronder laten we je de beste, meest bijzondere vitamine B12 supplementen in Nederland zien. Zo kun je alvast kijken of er een supplement voor jou tussen zit. Een supplement dat aan jouw verwachtingen voldoet en bij jouw lifestyle past. Bijvoorbeeld, als je veganist of vegetarisch bent.

De beste hoog gedoseerde vitamine B12

Premium vitamine B12 van Nature Love, met zowel bio actieve vormen als depot vorm vitamine B12. Makkelijk op te nemen voor het lichaam, door het foliumzuur in de vorm van 5-MTHF Quatrefolic of Gnosis. Werkzame stoffen zijn verkregen uit plantenfermentatie. Hoge doses van 1000 μg per tablet, wat gelijk staat aan de aanbevolen dagelijkse dosis. Zonder ongewenste additieven en 100% veganistisch.

Het beste veganistische vitamine B12 supplement

Het Amerikaanse merk Jarrow heeft een oplossing bedacht voor mensen die niet graag supplementen nemen. Ze hebben de actieve vitamine B12 in een zuigtablet gestopt, met een frisse citroensmaak. Makkelijk op te nemen in het lichaam, voor ondersteuning van de normale psychologische functies. Zuig 1 tablet per dag op voor de maaltijd en je bent voorzien. In de verpakking zitten 100 tabletten.

De lekkerste vitamine B12 zuigtabletten

B12 Jarrow contiene 1.000 mcg. Su principio activo es la metilcobalamina y contiene 100 pastillas veganas con sabor a limón. Su sabor las hace ideales para niños pequeños o personas susceptibles a los sabores.

La mayoría de las opiniones son muy positivas. Además, las tabletas B12 Jarrow son óptimas para vegetarianos y veganos, puesto que los alimentos vegetales contienen poca vitamina B12. Son masticables y también aptas para una fácil ingestión.

De beste vitamine B12 druppels

5 Druppels van Natural Elements per dag, en je bent voorzien van de dagelijkse dosis vitamine B12, 1000µg. De vitamine B12 is van topkwaliteit, uiteraard alleen de actieve vormen. Praktische pipet, waardoor je precies kunt bedienen en je lang met de verpakking doet. Veganisten kunnen deze druppels met een gerust hart nemen, want ze bevatten geen dierlijke stoffen. Gemaakt in Duitsland.

Shopgids: Alles wat je moet weten over vitamine B12

Een belangrijke rol van vitamine B12 is het overdragen van stukjes koolstofatomen. Methyl en Hydroxyl in het bijzonder. Het B12 eiwit doet ook mee in de uitwisseling van waterstofdeeltjes, wat het cruciaal maakt voor de menselijke gezondheid.

Een vitamine B12 supplement stelt je in staat om een tekort te corrigeren.

Vitamine B12 is essentieel voor een goede werking van het lichaam.
(Bron: Hootie2710: 61493150/ 123rf.com)

Hoe werkt vitamine B12 in het lichaam?

Deze voedingsstof doet mee in verschillende belangrijke lichaamsprocessen, zoals de vorming van DNA. Verder is het ook actief bij de vertering van vetten, in de hormoonhuishouding en het zenuwstelsel. Ook speelt vitamine B12 een belangrijke rol in de bloedaanmaak en de celdeling.

Deze verrassende vitamine reguleert onze weerstand. Daarom is het zo belangrijk dat je aan je dagelijkse dosis vitamine B12 komt. Omdat vitamine B12 zo’n belangrijke rol speelt in het immuunsysteem, kun je met een goed supplement de volgende aandoeningen tegengaan:

  • Bloedarmoede
  • Chronische vermoeidheid
  • Zenuwziektes
  • Geestelijke aandoeningen zoals depressies, dementie en schizofrenie
  • Auto-immuunziektes

Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan vitamine B12?

Vitamine B12 kan alleen ontstaan door de werking van micro-organismen en daarom eet je vlees. De vitamine is aanwezig in vlees, maar ook peulvruchten zijn een bron van deze vitamine.

We vinden het belangrijk om te vermelden dat vitamine B12 in lagere hoeveelheden in plantaardige bronnen zit. Om deze reden raden artsen veganisten en vegetariërs aan om vitamine B12 supplementen te nemen.

We onderscheiden in principe de volgende inname vormen: pillen, capsules, druppels en injecties

Vitamine B12 komt in vele vormen, maten en smaken.
(Bron: Badmanproduction: 14501320/ 123rf.com)

Hoeveel kosten vitamine B12 preparaten?

De prijs van een vitamine B12 supplement verschilt per merk en per kwaliteit. Meestal geldt dat hoe hoger de dosis vitamine B12 is, hoe hoger de prijs zal zijn. In de onderstaande tabel kun je dit zien:

Type Prijs
Pilletjes voor onder de tong (30 stuks) 3 – 20 Euro
Capsules (30 stuks) 15 – 20 Euro
Spray of druppels (100 ml) 20 – 30 Euro
Injecties (100 ml) 3 – 50 Euro

Over het algemeen zijn pilletjes voor onder de tong veel goedkoper dan injecties. Maar, deze injecties kunnen belangrijk zijn voor zwangere vrouwen en mensen met een ernstig cobalamine tekort.

Hoe herken ik een vitamine B12 tekort?

Helaas komt een vitamine B12 tekort redelijk vaak voor. Vooral bij mensen die weinig tot geen vlees en andere dierlijke producten eten. Een andere zo genaamde risicogroep voor een vitamine B12 tekort zijn ouderen. Zij hebben vaak moeite met het opnemen van voldoende vitamine B12 uit het eten.

De meest gebruikelijke symptomen van een vitamine B12 tekort zijn:

  • Bleke of gele huid
  • Duizeligheid
  • Problemen met de ogen
  • Stemmingswisselingen
  • Aften op de tong
  • Vermoeidheid en uitputting

Wat zijn de gevolgen van een vitamine B12 tekort?

De gevolgen van een vitamine B12 tekort, hangen sterk samen met de mate van het tekort. Mensen die te maken hebben met een tekort, zijn meestal moe. Dit komt, omdat hun lichaam niet of niet goed in staat is om rode bloedcellen aan te maken. Rode bloedcellen verspreiden zuurstof door het hele lichaam en dit geeft energie.

Vitamine B12 speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van de stof myeline. Dit is een substantie die cruciaal is in de werking van het zenuwstelsel. Lange termijn gevolgen van een vitamine B12 tekort zijn bloedarmoede, vermoeidheid, duizelingen en zuurstoftekort.

Hoe ontstaat een tekort aan vitamine B12?

Meestal ontstaat een tekort aan vitamine B12 heel langzaam. Normaalgesproken, slaan mensen een vitamine B12 reserve op in de lever, die tot wel 3 jaar meegaat. Als je daarom een tekort hebt, wil dit zeggen dat je door al je voorraden heen bent.

Een cobalamine tekort kan ontstaan door lage vitamine B12 inname, een hogere behoefte of opnameproblemen. De eerste oorzaak ziet men vaak bij veganisten, vegetariërs en mensen die eenzijdig eten. Veganisten kunnen ervoor kiezen om bepaalde muesli te eten, die verrijkt is met vitamine B12. Alsnog zal het dan moeilijk zijn, om de ADH te bereiken.

Zwangere vrouwen en mensen die aan bepaalde auto-immuunziektes lijden hebben meer vitamine B12 nodig. Een vitamine B12 supplement kan dan uitkomst bieden. Bij sommige kwalen, kan het lichaam bepaalde stoffen niet goed opnemen. Zoals bij de ziekte van Crohn, levercomplicaties en alcoholisme.

B. van den BergArts

“Als malabsorptie niet behandeld wordt kan het leiden tot een vitamine B12- en ijzertekort, wat leidt tot bloedarmoede.”

Heb ik als veganist of vegetariër vitamine B12 supplementen nodig?

We raden je met klem aan om vitamine B12 supplementen te slikken, als je een strikt plantaardig dieet aanhoudt. De reden hiervoor is dat de belangrijkste bronnen van vitamine B12 dierlijke producten zijn. Denk hierbij aan vlees, vis en garnalen.

Ook vegetariërs hebben grotere kans op een vitamine B12 tekort, ondanks dat zij melk en eieren consumeren. We raden ook vegetariërs aan, om vitamine B12 supplementen te nemen. Als je twijfelt of je wel genoeg vitamine B12 binnenkrijgt, laat de huisarts dan een bloedtest doen. Uit jouw waarden blijkt dan wel of en in hoeverre aanvulling nodig is.

Is een cobalamine tekort mogelijk als vleeseter?

Zeker, je hoeft geen veganist of vegetariër te zijn om een cobalamine tekort op te lopen. Ook personen met een eenzijdig dieet kan dit overkomen. Of mensen die maag- of darmklachten hebben en de stoffen niet kunnen absorberen. Ook in dit geval, zouden we je willen aanraden om jouw bloedwaarden regelmatig te laten controleren. Overleg met jouw huisarts of diëtist over mogelijke aanvulling met supplementen.

Ook kan je een supplement nemen, op het moment dat er geen vitamine B12 zit, in wat je normaalgesproken eet.

Een vitamine B12 supplement is essentieel voor veganisten en vegetariërs.
(Bron: Anschiz: 74119582/ 123rf.com)

Wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B12?

Hoeveel vitamine B12 je nodig hebt, hangt af van vele gezondheidsfactoren. In de tabel hieronder kun je de verschillende ADH zien, voor diverse bevolkingsgroepen:

Bevolkingsgroep Dosis
Gezonde volwassenen Laag, 3 – 50 µg
Vegetariërs en veganisten Middel, 100 – 250 µg
Zwangere vrouwen Hoog, 251 – 500 µg
Mensen met ernstige maagklachten Zeer hoog, 501 – 3000 µg
Mensen met een ernstig vitamine B12 tekort Megadosis, van meer dan 3000 µg

Welke vormen vitamine B12 zijn er en kies ik?

In principe zijn er vitamine B12 supplementen in 7 vormen beschikbaar in Nederland:

  • Normale pillen of pilletjes voor onder de tong
  • Capsules
  • Spray en druppels
  • Injecties en ampullen

Iedere presentatievorm bevat een bepaalde concentratie vitamine B12 en heeft zijn voor- en nadelen. Om deze reden raden we je aan om eerst te weten te komen wat jouw specifieke behoeftes zijn. Op deze manier kun je het vitamine B12 gehalte en de inname vorm kiezen, die het beste daarbij aansluit. Inname vormen van vitamine B12 en de voordelen en nadelen:

Pilletjes onder de tong Capsules Spray en druppels Injecties en ampullen
Goedkoop Redelijke prijs Gemiddelde prijs Kunnen duur zijn
Makkelijk te gebruiken Kunnen moeilijk te slikken zijn Zeer makkelijk in gebruik Relatief moeilijk in gebruik
Bevatten vaak smaakversterkers en vulstoffen Doorgaans puur: Bevatten weinig hulpstoffen Bevatten beperkt hulpstoffen Sommige injecties of ampullen bevatten cyanocobalamine, een synthetische hulpstof
Effect pas merkbaar op de lange termijn, omdat de dosis laag is Langere termijn effecten, vanwege de lage dosis Merkbaar effect na het inslikken van de supplementen Zeer hoge dosis, waardoor het effect direct merkbaar is

De meeste Nederlanders nemen vitamine B12 supplementen in de vorm van gewone pillen of capsules.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Hieronder presenteren we je de meest relevante criteria, om jouw aankoopbeslissing op te baseren. Deze factoren helpen je de verschillende vitamine B12 supplementen vergelijken en beoordelen:

Effecten en neveneffecten

Mocht je te maken hebben met een vitamine B12 tekort hebben, dan zijn ampullen ideaal voor jou. Injecties werken ook snel op jouw vitamine-niveau’s weer aan te vullen, maar niemand wil graag een prik. Als jouw tekort aan vitamine B12 niet ernstig is, dan kun je ook pillen of capsules nemen, met een lagere dosis.

Gevoelige personen raadt men af om bepaalde vitamine B12 supplementen te nemen, omdat ze magnesium stearaat bevatten. Of andere (synthetische) hulpstoffen die een allergische reactie op kunnen roepen. Sommige vitamine preparaten kunnen brandend maagzuur geven, of hoofdpijn. We raden je dan ook aan om de ingrediënten van het product te bestuderen.

Dankzij vitamine B12 werken de rode bloedcellen en onze zenuwen optimaal.

Vitamine B12 zit in vlees en vis.
(Bron: Gresei: 36177030/ 123rf.com)

Bij het kopen van een vitamine B12 supplement, kun je beter niet alleen op de prijs letten. Er zijn meer factoren die belangrijk zijn in jouw keuze. Vooral de kwaliteit van het supplement en de dosis actieve stoffen.

Allergenen

De meest gebruikelijke allergieën zijn die voor eieren, melk, soja, gluten, pinda en andere noten. Als je te maken hebt met een of meerdere voedselallergieën of intoleranties, dan zijn veganistische supplementen het beste. Dit type vitamine B12 supplementen is vaak vrij van allerlei mogelijke allergenen.

In vitamine B12 supplementen zit soms een actieve stof die mogelijk allergeen is, cyanocobalamine. Wees je hier vooral van bewust bij het nemen van ampullen of injecties. Deze vormen bevatten hogere concentraties actieve stoffen en mogelijke allergenen dan andere vormen.

foco

Wist je dat men vitamine B12 ook wel cobalamine noemt? Deze naam is afkomstig uit de chemie en vertelt je over de chemische samenstelling van vitamine B12, die het metaal cobalt bevat.

Actieve stoffen

Het vitamine B12 is opgebouwd uit verschillende actieve stoffen. Veel voorkomende actieve stoffen in vitamine B12 supplementen zijn het synthetische cyanocobalamine. Verder de natuurlijks stoffen hydroxocobalamine, adenosylcobalamine en methylcobalamine.

  • Cyanocobalamine: Deze substantie maakt men uit een combinatie van vitamina B12 en cyanide. Ondanks dat deze stof makkelijk samen te stellen is, kan het sterke allergische reacties veroorzaken. We raden je deze stof vooral af als je rookt of nierproblemen hebt.
  • Hydroxocobalamine: Stof die vooral te vinden is in vitamine B12 injecties, bedoeld om het lichaam te ontgiften. Het voordeel van deze stof, is dat het geen gifstoffen afgeeft aan het lichaam.
  • Methylcobalamine: Dit is een biologische en actieve vorm van vitamine B12. Het grote voordeel van deze stof is dat het lichaam het direct en gemakkelijk kan opnemen en verwerken. Omdat deze substantie biologisch gelijk is aan vitamine B12, kan het probleemloos in de lever worden opgeslagen.
  • Adenosylcobalamine: Net als methylcobalamine, is dit een actieve stof in vitamine B12. Op dezelfde wijze kan het lichaam door deze stof vitamine B12 reserves opbouwen in de lever.

Smaak

Smaak kan een doorslaggevende factor zijn bij het aanschaffen van het ene of het andere voedingssupplement. Vooral als je gevoelig bent voor bepaalde smaken of geuren, zoals kinderen. Kleintjes zijn goed te porren voor een voedingssupplement, als ze maar de vorm of smaak van snoep hebben.

Aromatische geur- en smaakstoffen zijn er in allerlei soorten. Hieronder presenteren we je de meest toegepaste in voedingssupplementen.

  • Natuurlijke aromatische extracten: Komen van natuurlijke bronnen, zoals kruidnagel olie, rozenwater en vanillestokjes.
  • Kunstmatige variant op de natuurlijke extracten: Deze smaakstoffen lijken voor het lichaam op de natuurlijke smaakstoffen, maar zijn synthetisch samengesteld. Denk hierbij aan vanille aroma.
  • Synthetische smaakstoffen: Puur kunstmatig ontwikkelde smaken.

Als je jouw gezondheid belangrijk vindt, dan kies je voor de meest natuurlijke smaakstoffen. Ook bij eventuele voedselallergieën en intoleranties is dit van belang. Vooral kinderen kun je het beste niet teveel kunstmatige smaakstoffen geven.

Samenvatting

Zoals je hebt gelezen is vitamine B12 een belangrijke stof, voor het welzijn en functioneren van het lichaam. Omdat vitamine B12 in vele vormen en soorten bestaat, is het belangrijk dat je het juiste supplement kiest. Een dosis die niet meer en niet minder biedt dan je nodig hebt en die makkelijk in te nemen is.

Aanvulling van het dieet met een vitamine B12 supplement is vooral van belang als je veganist of vegetariër bent. Ook als je boven de 50 jaar bent, is het verstandig om supplementen te nemen, omdat het lichaam niet zelf meer alle stoffen uit eten en drinken kan halen.

Als je dit artikel over vitamine B12 interessant vond, deel het dan met anderen. Een reactie hieronder achterlaten kan ook.

(Bron van de uitgelichte afbeeldingen: es75: 48128193/ 123rf.com)

Waarom kun je me vertrouwen?

De schrijvers en redacteurs van ADVIESJAGERS.nl schrijven informatieve kwaliteitsartikelen over de beste producten op de Nederlandse markt.