Je hebt jezelf misschien wel eens afgevraagd of je een vitamine D-supplement aan je voedingspatroon moet toevoegen. Wij hebben de meest actuele informatie over dit molecuul verzameld en op een duidelijke manier voor je samengevat. Blijf lezen om al je twijfels weg te nemen en kies het vitamine D-supplement dat het beste bij je past.

Vitamine D bevordert de opname van calcium en is essentieel voor het behoud van sterke botten. Bovendien speelt het een belangrijke rol in de stofwisseling, spierfunctie en voorkomen van ontstekingen. Steeds meer mensen hebben een tekort, wat onder andere wordt veroorzaakt door minder blootstelling aan de zon.

Belangrijk om te weten

  • Vitamine D bevordert de opname van calcium en daarmee de vorming van gezonde botten. Ons lichaam kan het grootste deel van vitamine D zelf aanmaken door blootstelling aan zonlicht.
  • Andere bronnen kunnen zijn: voedsel (zoals vette vis) en voedingssupplementen.
  • Een tekort aan vitamine D veroorzaakt groeistoornissen bij kinderen (Rachitis of Engelse ziekte). Bij volwassenen met een vitamine D-tekort ontstaat botontkalking (osteoporose) en is er een grotere kans op problemen met stofwisseling, en hart- of neurologische aandoeningen.

Ranking: De beste Vitamine D-supplementen op de markt

Er bestaan talloze verschillende Vitamine D-supplementen. Het kan je daarom uren, misschien wel dagen, kosten voor je datgene hebt gevonden dat het beste bij je past. We hebben het alvast een stukje makkelijker voor je gemaakt door een overzicht te maken van de beste producten die er te koop zijn op de Nederlandse markt. Bekijk onze ranking-lijst en kies uit de beste vitamine D-supplementen die je zult vinden.

1e plaats: vitamine D3 – 1000 IE Pro druppels – 50 ml (1350 druppels)

Een flesje Vitamine D3 van Natural Elements bevat 50 ml, voldoende voor 1350 druppels. Aanbevolen wordt om 1 druppel per dag in te nemen. Vitamine D3 wordt over het algemeen als krachtiger en effectiever dan vitamine D2 gezien. De druppels zijn gemaakt op basis van MCT olie zonder ongewenste toevoegingen. Dit product bevat geen conserveermiddelen en/of synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen.

Klanten zijn tevreden met het product, met name in verband met de uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding. Het product is eenvoudig in gebruik, en eenvoudig te doseren door de handige pipet. Klanten merkten al naar een paar dagen tot weken effect en voelden zich energieker en gezonder.

2e plaats: Zonvitamine vitamine D3 + K2 + Omega 3 (80 capsules)

Per capsule uit dit potje krijg je 4000 IE vitamine D3 en vitamine K2 (MK-7) binnen. De capsules bevatten geen onnodige toevoegingen. Eén capsule per week is al voldoende voor het gewenste effect. De toevoeging van vitamine K2 versterkt het effect van vitamine D: Hoe hoger de dosering van vitamine D, des te groter de behoefte aan vitamine K2. Samen zorgen deze vitamines voor nog sterkere botten en tanden.

Klanten voelen zich merkbaar geholpen door dit product. Positieve ervaringen die genoemd worden, zijn onder andere: men krijgt een beter humeur, voelt zich minder vaak ziek en vindt de capsules makkelijk om in te nemen door het zachte beschermlaagje.

3e plaats: vitamine D3 Depot 20.000 IE – Vegan (120 tabletten)

Het is niet eenvoudig om een goed veganistisch vitamine D-supplement te vinden. Gelukkig biedt het Duitse bedrijf Vitabay consumenten een supplement dat 100% veganistisch en van kwaliteit is. 1 verpakking bevat 120 veganistische tabletten. De grondstoffen worden uit plantaardige vetten en korstmossen verkregen en door een zeer sterke UV-lichtbron verrijkt met vitamine D3. Bij een latere stap in het proces wordt de vitamine D3 gescheiden van het vet. Dit creëert de pure veganistische en vegetarische vitamine D3. Net als andere vitamine D-supplementen helpt dit product bij sterke botten en tanden en een goed functioneren van het immuunsysteem.

Klanten waarderen dit bedrijf vanwege haar betrouwbaarheid, en zijn zeer tevreden over de prijs-/kwaliteitsverhouding van dit product.

Shopgids: Wat je moet weten over vitamine D

Vitamine D zorgt voor de juiste opname van calcium en houdt onze botten sterk. Maar vitamine D is ook goed voor het functioneren van onze stofwisseling, de gezondheid van ons hart en onze neurologische ontwikkeling. Zo’n 50% van de samenleving heeft een tekort aan vitamine D. Te weinig blootgesteld worden aan de zon en een voedingspatroon dat arm is aan vitamine D zijn verantwoordelijk voor dit tekort.

Vitamine D, bekend als de ‘zonvitamine’, is essentieel voor ons welzijn.
(Bron: Puhha: 54194400/ 123rf.com)

Wat is vitamine D precies?

Als we het over ‘vitamines’ hebben, hebben we het over een reeks moleculen dat essentieel is voor het functioneren van ons lichaam. Doorgaans hebben we maar een kleine hoeveelheid van de vitamines nodig en halen we ze rechtstreeks uit onze voeding. Vitamines zorgen ervoor dat hormonen en enzymen in ons lichaam blijven werken.

Vitamine D is een werkzame organische verbinding die ontstaat uit cholesterol: UV-straling uit zonlicht zet cholesterol om in vitamine D. Er zijn verschillende soorten vitamine D, van D1 tot D5. Het menselijk lichaam gebruikt er daar twee van: D2 (ergocalciferol) en D3 (cholecalciferol). Een supplement met vitamine D bevat altijd een van deze twee soorten. Vitamine D2 vind je in plantaardige voedingsmiddelen, vitamine D3 in voedingsmiddelen met een dierlijke bron.

Onze huid maakt zelf cholecalciferol aan bij blootstelling aan de zon. Sommige wetenschappers geven er daarom de voorkeur aan deze molecuul een hormoon te noemen, in plaats van een vitamine.

Hoe werkt vitamine D?

De werking van vitamine D heeft niet alleen invloed op onze botten. De afgelopen decennia hebben wetenschappers ontdekt dat deze ook invloed heeft op veel andere lichamelijke processen. Deze molecuul is essentieel om ons hart, brein en afweersysteem in goede conditie te houden.

In de volgende tabel vind je een overzicht van de belangrijkste functies:

Sistema Stelsel
Botten Opnemen van calcium in de darm. Vorming van nieuw bot vervanging van aangetast bot.
Spieren Verhoging van de spier concentratiekracht.
Cardiovasculair Arteriële verwijding en verlaging van de bloeddruk.
Nieren Regulatie van de nierfunctie. Beheersing van fosfor- en calciumgehalten.
Reproductief Creëren van geslachtshormonen (testosteron en oestrogeen).
Immuunsysteem  Activering van het verdedigingssysteem. Regulering van auto-immuniteit.
Zenuwen  Bescherming van zenuwcellen. Stabilisatie van de geest.

Nog niet alle mechanismen die bij de verschillende functies van vitamine D zijn betrokken zijn bekend. Echter bestaat er een groot aantal studies dat een tekort aan vitamine D negatieve gevolgen kan hebben voor verschillende organen binnen ons lichaam. Om die reden heeft deze molecuul een onschatbare waarde voor onze gezondheid.

Hoe neemt mijn lichaam vitamine D op?

Het lichaam neemt vitamine D via voedsel en/of door blootstelling aan de zon op. Het molecuul bevindt zich in eerste instantie in een inactieve vorm in het lichaam en moet een reeks (re)acties ondergaan voordat het lichaam het kan gebruiken. De actieve vorm van vitamine D is een hormoon dat bekend staat als calcitriol.

Tijdens dit activeringsproces reageren de lever en nieren. Raadpleeg je arts als je lijdt aan een aandoening die de werking van deze organen beïnvloedt.

Mogelijk kan je lichaam dit molecuul niet activeren. In dat geval moet het gebruik van vitamine D2 en D3-supplementen onder toeziend oog van een professioneel gebeuren.

De meest effectieve manier om een optimale dagelijkse inname van vitamine D te garanderen, is blootstelling aan de zon. Als je toch liever binnenshuis blijft of veel zonnebrandcrème gebruikt die UVB-stralen blokkeert, raden we aan om voedingsmiddelen te nuttigen die rijk zijn aan vitamine D. Je kunt ook een supplement aan je eetpatroon toevoegen, om jezelf ervan te verzekeren dat je de voldoende vitamine D binnen krijgt.

foco

Wist je al dat vitamine D tot de groep van in vet oplosbare vitamines behoort en wordt opgeslagen in de vetweefsels van het lichaam?

Hoe verhoogt de zon mijn vitamine D-niveau?

Zodra uv-licht de huid raakt, vindt er een chemische reactie plaats die cholesterol omzet in vitamine D3. Experts adviseren om jezelf iedere dag zo’n 5 tot 15 minuten aan zonlicht bloot te stellen. De exacte tijd hangt af van verschillende factoren.

Zo bepalen je leeftijd en huidskleur hoe snel de stof wordt omgezet: hoe ouder en hoe donkerder de huid, hoe minder de vorming van cholecalciferol. Het gebruik van zonnebrandcrème die UVB-stralen blokkeren heeft ook invloed op de productie van je vitamine D-niveau. Daarnaast wordt je niveau bepaald door de hoeveelheid zonlicht in jouw woongebied, en of het zomer of winter is.

Deze factoren maken dat de tijd die een persoon aan zonlicht moet worden blootgesteld voor een juiste opname van vitamine D, verschilt per persoon.

Als je niet lang in de zon kunt blijven, overweeg dan om een supplement te gebruiken om genoeg colecalciferol binnen te krijgen.

Wat is de aanbevolen hoeveelheid vitamine D?

De concentratie van actieve vitamine D in het bloed wordt gemeten in microgram (μg) of nanogram (ng). Het wordt aanbevolen om het vitamine D-niveau boven de 30ng te houden. De hoeveelheid vitamine D2 of D3 die nog is voor een geschikte calcitriol concentratie, wordt geschat in Internationale Eenheden (IE):

Leeftijd Aanbevolen hoeveelheid
Baby’s van 0-6 maanden 400 IE
Baby’s van 6-12 maanden 400 IE
Kinderen van 1-3 jaar 600 IE
Kinderen van 4-8 jaar 600 IE
Tieners van 9-18 jaar 600 IE
Volwassenen tot 70 jaar 600 IE
Ouderen vanaf 70 jaar 800 IE

Zoals je kunt zien, neemt de aanbevolen dagelijkse dosis vitamine D toe met de leeftijd. Tieners bevinden zich in een groeifase en hebben dit molecuul nodig voor de ontwikkeling van sterke botten. Ouderen vanaf 70 jaar hebben een hoge dosis aan vitamine D nodig om spieren, botten en het immuunsysteem in goede conditie te houden.

Welk voedsel bevat veel vitamine D?

Voedingsmiddelen hebben over het algemeen een lagere hoeveelheid vitamine D, vergeleken met de productie van de vitamine op huidniveau. Toch kunnen we ook bronnen van de molecuul in bepaald voedsel vinden. Cholecalciferol (D3) vind je in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, terwijl ergocalciferol (D2) voorkomt in voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong.

De voedingsmiddelen die het rijkst zijn aan vitamine D zijn van dierlijke oorsprong. In vette vis, lever (van kip- of kalfsvlees) en eigeel vinden we veel cholecalciferol. Groentes bevatten over het algemeen weinig vitamine D, daarom raden we veganisten aan om op zoek gaan naar alternatieve bronnen als paddestoelen of kunstmatig verrijkte voedingsmiddelen.

Voedsel Vitamine D-type Geschatte concentratie (IE)
Levertraan (1 eetlepel) D3 500
Zalm (75 g) D3 350
Tonijn D3 150
Sardientjes ( 75g) D3 145
Versterkt plantaardig drankje (250 ml) D2 (veganistisch) 100
Eigeel (eenheid) D3 45
Versterkte margarine (1 eetlepel) D2/D3 30

Veganisten en vegetariërs moeten er rekening mee houden dat ergocalciferol slechter wordt opgenomen dan de vitamine D van dierlijke oorsprong. Gelukkig zijn er tegenwoordig supplementen en verrijkte voedingsmiddelen die een extra voorraad van dit molecuul bieden. Er worden bijvoorbeeld schimmelsoorten gekweekt die tot 200 IE vitamine D per 100 g bevatten.

Vitamine D reguleert de hormonale productie, met name insuline.
(Bron: Baibakova: 61624754/ 123rf.com)

Wie heeft vitamine D nodig?

Een groot deel van de bevolking heeft een tekort aan vitamine D. De meest voorzichtige studies denken dat het om zo’n 30% van de bevolking gaat. Andere experts beweren dat zo’n 80% een gebrek aan calcitriol heeft. Veel binnenshuis blijven en minder blootstelling aan de zon zijn hierbij de belangrijkste factoren.

De groepen met een hoger risico op een een vitamine D-tekort zijn de volgende:

  • Volwassenen van 55+ jaar: Naarmate de leeftijd stijgt, neemt het vermogen van de huid om cholecalciferol te vormen af.
  • Kantoormedewerkers en studenten: Ze brengen het grootste deel van hun tijd binnenshuis door en krijgen niet genoeg zonlicht.
  • Mensen met een donkere huid: De verhoogde hoeveelheid melanine in de huid maakt het moeilijk om vitamine D aan te maken.
  • Veganisten en vegetariërs: Ergosterol is moeilijker op te nemen dan vitamine D uit voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.
  • Mensen die regelmatig zonnebrandcrème gebruiken: Dit product blokkeert UVB-stralen en voorkomt de vorming van vitamine D.
  • Mensen met chronische darmziektes: De verwerking van vitamine D in het spijsverteringskanaal wordt belemmerd.

Wat zijn de symptomen van een vitamine D-tekort?

Het is al jaren bekend dat een tekort aan vitamine D verstoringen in het metabolisme van calcium veroorzaakt. Een gebrek aan dit molecuul zal problemen geven bij het opnemen van calcium en fosfor. Als gevolg hiervan ontstaan er verstoringen in de werking van de bijschildklieren en in de vorming van nieuw bot.

Studenten en kantoormedewerkers die veel tijd binnenshuis doorbrengen, kunnen lijden aan een vitamine D-tekort.
(Bron: Gstockstudio: 53684166/ 123rf.com)

De meest recente studies tonen aan dat een gebrek aan vitamine D wordt geassocieerd met een veel uitgebreider ziekteverschijnsel. Bij sommige mensen kan dit beginnen met een gevoel van vermoeid- en sufheid. Ook een dagelijkse hoofdpijn die door geen enkel andere ziekte kan worden verklaard, kan verband houden met een gebrek aan calcitriol.

Hieronder vind je een lijst met negatieve effecten die ontstaan uit een tekort aan vitamine D:

  • Ontstaan van botontkalking (osteoporose), botverweking (osteomalacie) en Engelse ziekte bij kinderen (Rachitis)
  • Botpijn (vooral in de onderrug)
  • Spierpijn
  • Frequente ontstekingen
  • Vermoeid- en slaperigheid gepaard met hoofdpijn
  • Depressie
  • Moeilijke genezing van wonden
  • Haarverlies en kaalheid
  • Dementie
  • Mogelijke ontwikkeling van auto-immuunziekten

Wie heeft vitamine D nodig?

Er is al enige tijd een discussie gaande over de behoefte aan vitamine D als vast voedingssupplement. Naar schatting heeft zo’n 40 tot 50% van de mensen last van een vitamine D-tekort. Om die reden adviseren sommige deskundigen om vitamine D aan de hele bevolking als vast supplement voor te gaan schrijven. Andere deskundigen adviseren om alleen aan specifieke groepen het supplement voor te schrijven. Deze groepen zijn:

  • Volwassenen van 55+ jaar
  • Veganisten en (strikte) vegetariërs
  • Mensen met een donkere huid, vooral als ze veel binnen zijn
  • Zwangere vrouwen (onder medisch toezicht) en vrouwen na de menopauze
  • Tieners die veel binnen zitten
  • Kantoormedewerkers, studenten of mensen die weinig worden blootgesteld aan zonlicht
  • Zwaarlijvige mensen
  • Mensen die bariatrische chirurgie (chirurgie die als doel heeft het gewicht te verminderen) hebben gehad
  • Mensen met cardiovasculaire problemen (hoge bloeddruk, hartfalen)
  • Mensen die een voedselpatroon hebben dat weinig vitamine D bevat
  • Mensen met nierfalen
Dr. Miguel Sánchez VieraDirecteur van het Instituut van Integrale Dermatologie

“De groepen die dit soort vitamine het meest nodig hebben zijn degenen die zichzelf het meest beschermen tegen de zon, zoals baby’s, ouderen en zwangere vrouwen.”

Waarvoor is een vitamine D-supplement belangrijk?

Talrijke studies tonen een afname in de ontwikkeling van botontkalking, botverweking en Engelse ziekte voor kinderen (Rachitis). Andere voordelen die zijn verbonden aan de activiteit van calcitriol op het zenuw-, spier- en cardio gebied zijn:

  • Verbetering van uithoudingsvermogen
  • Algemeen gevoel van welbevinden
  • Verminderde kans op ontstekingen (griep en verkoudheid)
  • Minder vermoeidheid
  • Verbetering van de stemming, verlichting van depressief gevoel
  • Betere controle over de bloeddruk
  • Betere beheersing van auto-immuunziekten (zoals lupus)
  • Beter geheugen en concentratievermogen
  • Lagere BMI en cholesterol
  • Minder progressie van degeneratieve ziekten (zoals leeftijdsgebonden maculadegeneratie)

Is teveel vitamine D innemen schadelijk voor je?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Dit betekent dat de vitamine wordt opgeslagen in de vetweefsels van het lichaam en moeilijk het lichaam verlaat. Daarom is het inderdaad mogelijk om teveel vitamine D binnen te krijgen, als je er teveel van inneemt. Dit gebeurt niet bij wateroplosbare vitamines, zoals vitamine C, waarvan een overschot direct wordt afgestoten door het lichaam via de urine.

Het wordt aanbevolen om een hoeveelheid van 4000 IE per dag te nemen. Een overschot aan supplementen of verrijkt voedsel kan vermoeidheid, overgeven, nierproblemen en andere symptomen veroorzaken. Het is overigens niet mogelijk teveel vitamine D op te nemen door alleen blootstelling aan de zon.

Dr. Alejandro Ernesto MacíasArts

“Vitamine D-vergiftiging komt zeer zelden voor, want als er teveel van is, stopt het lichaam met de productie ervan.”

Welke vitamine D-supplementen zijn er?

Verkrijgbare vitamine D-supplementen bevatten vitamine D3 (cholecalciferol) of vitamine D2 (ergocalciferol). Deze soorten worden allebei verwerkt door je lever en nieren, waarna de actieve vorm van deze vitamine (calcitriol) wordt gecreëerd. Calcitriol is tevens en alleen verkrijgbaar op recept, omdat het een verhoogd risico op vergiftiging met zich meebrengt.

  • Vitamine D3 (cholecalciferol): Dit molecuul wordt verkregen uit voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong en wordt na blootstelling aan de zon door de huid zelf aangemaakt. Het is biologisch gezien de meest voorkomende vorm en wordt het meest aanbevolen bij het kiezen van een vitamine D-supplement. Deze variant is echter niet geschikt voor veganisten en vegetariërs, dankzij de dierlijke oorsprong.
  • Vitamine D2 (ergocalciferol): Deze soort wordt verkregen uit schimmels en voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong. Supplementen met D2 zijn daarom geschikt voor veganisten en vegetariërs. Maar let op: Deze vorm wordt slechter opgeslagen in het menselijk lichaam dan D3. Het wordt daarom aanbevolen dit supplement alleen te gebruiken als je een zeer strikt vegetarisch dieet volgt.

Is vitamine D hetzelfde als calcium?

Tot een paar jaar geleden werden ouderen aanbevolen om een calciumsupplement aan hun voedingspatroon toe te voegen. Dit gold in het bijzonder voor vrouwen in de menopauze, die extra risico liepen op verzwakking van het bot. Tegenwoordig wordt een teveel aan calcium verbonden aan een verhoogde kans op botbreuken.

Overmatige inname van calciumsupplementen leidt tot ongewenste bijwerkingen, zoals nierstenen en verkalking in de aders (arteriële calcificaties). Vitamine D helpt de vorming van sterke botten en wordt niet geassocieerd met deze ongewenste gevolgen. Daarnaast levert een gezond voedingspatroon ons al een juiste hoeveelheid calcium op.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

De zoektocht naar het perfecte supplement kan je veel hoofdpijn geven. Om je te helpen, hebben we de belangrijkste aankoopfactoren die je mee moet nemen bij het maken van je keuze voor een vitamine D-supplement op een rijtje gezet. Lees hieronder de verschillende kenmerken en zorg dat je het product vindt dat het beste bij je past:

  • Allergenen
  • Wisselwerking met andere medicijnen
  • Veganistische of vegetarische voeding
  • Wijze van toediening
  • Waar voor je geld

Allergenen

Helaas kunnen vitamine D-supplementen allergische reacties veroorzaken. Controleer de ingrediënten van het supplement naar keuze en check daarbij met name de hulpstoffen. Er kunnen sporen van soja, maïs of noten in zitten. Als je er niet zeker van bent of je gevoelig bent voor een van de ingrediënten, raadpleeg dan de fabrikant of een arts.

Wisselwerking met andere medicijnen

Vitamine D kan de werking van een groot aantal andere medicijnen beïnvloeden. Dit betekent dat de werking van het andere medicijn wordt versterkt, of juist minder effectief kan worden.

Raadpleeg een arts voordat je een vitamine D-supplement gaat gebruiken, als je een van de volgende behandelingen gebruikt:

  • Medicijnen voor chronisch nierfalen
  • Anti-Epileptica
  • Lipidenverlagende medicijnen (medicijnen om cholesterol te verlagen)
  • Medicijnen voor de behandeling van psoriasis
  • Sommige antibiotica
  • Digoxine (bijvoorbeeld bij hartritmestoornis of hartfalen)
  • Medicijnen om de bloeddruk te verlagen
  • Sommige diuretica (vochtafdrijvende medicijnen)
  • Corticosteroïden
  • Laxeermiddelen

Veganistische en vegetarische voeding

Als je een streng vegetarisch dieet volgt, let dan extra goed op het vitamine D-supplement dat je kiest. Vitamine D3 komt uit bronnen van dierlijke oorsprong als vette vis en is niet geschikt voor veganisten en vegetariërs. Vitamine D2 of ergocalciferol is de enige soort met een 100% plantaardige oorsprong.

Er zijn fabrikanten die adverteren met ‘veganistische vitamine D3’. Het is moeilijk om achter de waarheid te komen, dus als je zeker wilt weten dat je een 100% veganistisch product gebruikt, raden we je aan vitamine D2 te gebruiken.

Het is mogelijk om vitamine D in capsules toe te dienen. Deze vorm wordt vooral bij volwassenen gebruikt.
(Bron: Puhhhar: 47895081/ 123rf.com)

Wijze van toediening

Bij het kiezen van het geschikte supplement, is het belangrijk om ook naar de manier van toediening te kijken en er een te kiezen waar je je prettig bij voelt. Om voldoende vitamine D binnen te krijgen, moet je je behandeling met regelmaat nemen. Dit zal veel makkelijker gaan als je een product kiest dat bij je past.

Vitamine D-supplementen zijn er in de volgende soorten en maten:

  • Tabletten: Zijn veelal bedekt met hulpstoffen waardoor ze beter van smaak zijn en gemakkelijker te slikken zijn.
  • Capsules: Zorgen voor een snellere opname. Het beschermende laagje is gemaakt van gelatine (of een veganistisch alternatief).
  • Mondspray: Ontworpen voor mensen die het moeilijk vinden om tabletten door te slikken. Het wordt aanbevolen om te sprayen in de mond, hoewel er ook voorbeelden bekend zijn van mensen die het op voedsel sprayen met goede resultaten.
  • Druppels: Net als de spray zijn druppels handig voor mensen die moeilijkheden hebben met het doorslikken van tabletten. Het gebruik van een druppelaar maakt het mogelijk om de juiste hoeveelheid te doseren.

Waar voor je geld

Er bestaan verpakkingen die een hoeveelheid vitamine D voor een heel jaar bevatten. Als je voor een langere tijd een vitamine D-supplement wilt nemen, raden we je aan deze verpakkingen in overweging te nemen. Dit betekent misschien een iets grotere investering op het begin (ongeveer 5 euro meer dan een driemaandelijkse verpakking), maar daarmee bespaar je op de langere termijn.

Samenvatting

Vitamine D, ook bekend als de “zonvitamine”, geeft ons kracht en vitaliteit. Onze levensstijl die steeds meer binnenshuis afspeelt vergroot echter het aantal mensen met een gebrek eraan. Als je sterke botten, een actief immuunsysteem en snelle geest wenst, overweeg dan om een vitamine D2 of D3-supplement aan je voedingspatroon toe te voegen.

We hopen dat je de informatie uit ons artikel kunt gebruiken om het voor jou meest geschikte supplement te kiezen en van de bijbehorende voordelen te genieten. Als je je voedingspatroon op een bewuste en verantwoordelijke manier met een supplement aanvult, kun je nog meer genieten van een actief en gelukkig leven.

Als je iets aan onze gids over vitamine D hebt gehad, laat dan hieronder je reactie achter en deel dit artikel.

(Bron van de header afbeelding: Shutterstock.com)

Beoordeel dit artikel

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
40 Stem(men), Gemiddeld: 4,03 de 5
Loading...