Laatst bijgewerkt: 27-09-2021

Steeds weer hoor je de term zoekmachine optimalisatie of SEO op websites en in sociale netwerken. Maar wat betekent het precies? Kan ik mezelf dit allemaal leren of moet ik liever een beroep doen op een vakman? Waarom is het zo belangrijk voor mijn bedrijf, mijn vereniging of zelfs voor mij als privé-persoon om aandacht te besteden aan het optimaliseren van mijn website voor de zoekmachines? Deze en andere vragen worden in dit artikel onderzocht.

Samengevat kan het als volgt geformuleerd worden: Door zoekmachine optimalisatie (SEO) komt je website – als alles optimaal is ingesteld – op de eerste pagina van Google en andere zoekmachines te staan en vindt zo de meeste gebruikers. Want laten we eerlijk zijn – wie klikt er nu op de tweede of derde pagina van de Google ranglijst?




Belangrijk om te weten

  • Zoekmachine optimalisatie is heel ingewikkeld.
  • Het doel van SEO is dat je website heel goed scoort en dat meer (potentiële) klanten gevonden worden.
  • Naast organisch verkeer is het raadzaam het verkeer te vergroten door advertenties en backlinks.

Definitie: Wat is SEO?

De afkorting SEO is afgeleid van het Engelse woord “Search Engine Optimisation”. Zoekmachine optimalisatie is een zeer ingewikkeld onderwerp dat vele uren studie en voortdurend leren vereist. Hier is veel inzet en kennis nodig. Omdat Google zijn algoritmen regelmatig verandert. We willen je hier een eerste kennismaking met het onderwerp aanbieden.

SEO Graphik

SEO is een uiterst belangrijk onderwerp voor elke websitebeheerder. Tegelijk vereist het veel kennis en ervaring. (Image source: unsplash.com / Web Hosting)

Achtergrond: Wat je moet weten over SEO

Net als zoekmachine adverteren (SEA) maakt zoekmachine optimalisatie (SEO) deel uit van zoekmachine marketing (SEM), dat soms ook wel trefwoordadvertenties wordt genoemd. Zoekmachine optimalisatie houdt zich bezig met organische zoekresultaten, terwijl zoekmachine reclame betaalde tekstadvertenties omvat.

Wat moet er met SEO bereikt worden?

In de context van zoekmachine-optimalisatie neem je maatregelen die ertoe bijdragen dat je website in de bovenste posities van de organische zoekmachineranglijsten verschijnt, of tenminste op pagina 1. Dit gebeurt door niet alleen de plaatsing van de website zelf te beïnvloeden, maar ook die van foto’s, video’s, tabellen en andere inhoud, om zo het bereik ervan te vergroten.

Welke zoekmachines zijn het belangrijkst?

De wereldwijd meest gebruikte zoekmachine is Google. SEO maatregelen zijn vooral gebaseerd op zijn algoritmen en andere specificaties. Andere bekende zoekmachines zijn Bing, Yahoo, Baidu en YANDEX RU. Wie iets voor het milieu wil doen door een zoekmachine te gebruiken, gebruikt Ecosia. Ecosia plant een boom voor elke 45 hits en gebruikt de reclame-opbrengsten voor dit doel.

Wat zijn de verschillende gebieden van SEO?

Grofweg wordt zoekmachine-optimalisatie onderverdeeld in on-page en off-page optimalisatie. On-page optimalisatie omvat het bedenken, maken en onderhouden van een website. Er zijn hier een aantal aspecten om rekening mee te houden. Deze omvatten onder meer

  • uRL structuur te kiezen
  • Geschiktheid van de website voor mobiele telefoons
  • Titel en paginabeschrijving in de meta informatie
  • Selectie van trefwoorden
  • Bepalen van de trefwoorddichtheid
  • Markering van rubrieken
  • Maken van alternatieve teksten voor afbeeldingen

en nog veel meer.

Off-page optimalisatie omvat alle externe maatregelen die de rangschikking beïnvloeden. Deze omvatten het aantal en de kwaliteit van inkomende links, maar ook vermeldingen in sociale netwerken. Hoe hoger de kwaliteit, d.w.z. hoe relevanter de inkomende links zijn, hoe beter voor de website. Het is ook voordelig om binnen de eigen website intern te linken – bijvoorbeeld tussen verschillende sub-pagina’s.

Zoekmachine marketing, daarentegen, omvat maatregelen die zorgen voor een betere positionering en zichtbaarheid in de zoekresultaten. Dit hoeft niet per se alleen onbetaalde resultaten te betreffen, wat anders een doel van zoekmachine-optimalisatie is. De aankoop van advertentieruimte moet strategisch benaderd worden, want deze ruimten worden geveild aan de hoogste bieders. Dit gebied wordt overigens SEA (“Search Engine Advertising”) genoemd.

Voor wie is SEO de moeite waard?

Er zijn talloze sectoren en gebieden waarin SEO de moeite waard is. Je zou kunnen denken aan online winkels die hun producten aan mannen (en vrouwen) willen verkopen. Ze moeten onder andere passende trefwoorden in hun productbeschrijvingen opnemen om een relatief groot zoekvolume te bestrijken.

Laptop und Handy

SEO is voor bijna elke website de moeite waard. Vooral webwinkels en nichesites zijn ervan afhankelijk dat hun website hoog scoort in zoekmachines, anders vinden geen bezoekers hun weg naar hen. (Image source: unsplash.com / Austin Distel)

Bedrijven die diensten aanbieden hebben ook baat bij zoekmachine-optimalisatie. Dat kunnen bijvoorbeeld regionale of bovenlokale ambachtelijke bedrijven zijn uit de meest uiteenlopende vakgebieden, IT specialisten, freelancers, zorgdiensten, opleidingsinstituten, deskundigen, produktiebedrijven en dergelijke. Lokale aanbieders die de markt willen domineren vertrouwen ook steeds meer op zoekmachine-optimalisatie.

Voor de meeste bedrijven is hun eigen website een soort visitekaartje waarop de toekomstige klant alle belangrijke informatie moet kunnen vinden. Wil deze website goed scoren bij Google en andere zoekmachines, dan moet hij niet alleen lezersvriendelijk zijn en toegevoegde waarde bieden, maar ook werken met verschillende trefwoorden en trefwoordcombinaties.

Bedrijven die hoofdzakelijk voor andere bedrijven werken – d.w.z. business to business (B2B) – en heel kleine winkels vertrouwen niet zo vaak op SEO. Trefwoorden die weinig zoekopdrachten krijgen zijn vaak ook niet geoptimaliseerd voor zoekmachines – hetzelfde geldt voor trefwoorden waar de concurrentie erg sterk is.

SEO: Met deze tips kun je je website optimaliseren

Voor je met zoekmachine-optimalisatie begint, moet je nadenken over wat en wie je wilt bereiken. Om dit te doen moet je je trefwoorden bepalen, de juiste URL kiezen, zorgen voor een goede bruikbaarheid en inhoud van hoge kwaliteit opnemen. Hoewel veel tekstschrijvers weten hoe ze teksten voor zoekmachines moeten optimaliseren, moet je bij een briefing toch informatie geven over de trefwoorden, de gewenste structuur, de meta beschrijving, enz.

Bepaal je doelen

Net als in een ondernemingsplan moet je ook bij het opzetten van een webwinkel of een andere (bedrijfs)website je doelen nauwkeurig bepalen. Hier moet je vragen beantwoorden over de omzet die je met je online winkel in de eerste paar maanden beoogt, hoeveel je aan reclame kunt uitgeven, hoeveel bezoekers op je website moeten blijven en, natuurlijk, hoe je extra inkomsten kunt genereren (bijvoorbeeld via backlinks, Google Adwords, enz.).

Als je je doelen niet bereikt, moet je op tijd tegenmaatregelen nemen. Je kunt onder andere je marketing verbeteren, d.w.z. je website meer delen in sociale netwerken, er je eigen bedrijfspagina opzetten, en natuurlijk het ontwerp van je website en de zoekmachine-optimalisatie verbeteren.

Tot de belangrijkste SEO kengetallen of sleutelprestatie-indicatoren (KPI’s) behoren de zichtbaarheidsindexen, die betrekking hebben op het relevante trefwoord, de klikpercentages van de snippets, de bounce rates, de verblijfsduur, het aantal en ook het aandeel van de paginabezoekers die via de zoekmachines bereikt worden en de verdeling van de positie per zoekresultaten pagina (SERP).

Zoek en analyseer je zoekwoorden

Voordat je teksten voor je website maakt of laat maken, moet je altijd zoekwoordenonderzoek en -analyse doen. Dit geeft je een goede basis voor de zichtbaarheid van je website.

Trefwoordonderzoek stelt je in staat zoektermen en zoektermen te identificeren die door de gewenste doelgroep in de zoekmachines worden ingevoerd en die relevant zijn voor je bedrijfsmodel. Vooral op de eerste pagina met zoekresultaten worden de onderzochte trefwoorden geanalyseerd ten aanzien van

  • extra weergegeven resultaten van de universele zoekactie
  • hun bedoeling
  • de afzonderlijke stadia die een klant doorloopt voor hij een aankoopbeslissing neemt (de zogenaamde klantreisfase) en
  • de concurrentiekracht van relevante zoektermen.

Een portaal dat je kunt gebruiken voor een gratis zoekactie op trefwoorden is bijvoorbeeld ubersuggest.

Om nog meer belangstellenden naar je website te lokken, kun je ook een zoekactie op onderwerpen uitvoeren. Je kunt de vragen die je hier vindt in de inhoud van je website verwerken. Er zijn ook specifieke hulpmiddelen voor dit soort onderzoek op het Internet.

Kies de juiste URL

Het kiezen van de juiste URL is soms niet zo eenvoudig. Veel domeinen zijn nu bezet, en sommige zijn misschien al verkocht. Dus als je een specifieke URL wilt, zul je misschien diep in je portemonnee moeten tasten. Maar misschien is de website met een andere landcode (in plaats van .de misschien .org, .com., .net, .eu of zo) nog niet bezet. Je kunt bij je hoster of provider nagaan welke URL’s nog niet toegewezen zijn.

In elk geval moet de paginatitel of titel heel zinvol zijn en in de URL opgenomen worden. Elke URL moet een andere en unieke paginatitel hebben. Het trefwoord waarvoor de URL in de eerste plaats moet ranken moet ook in de paginatitel staan.

Het is ook zinvol dat de URL van de homepage gemakkelijk te onthouden is. Termen die moeilijk te schrijven zijn en tot spelfouten kunnen leiden, moeten hier vermeden worden – anders geef je veel klantenpotentieel weg.

Schrijf aantrekkelijke en geoptimaliseerde inhoud

De snippet (korte samenvatting van de inhoud van de website in een tekstgedeelte) of de informatie in de meta paginatitel en de meta beschrijving worden ook in de zoekmachines weergegeven. Ze moeten bij de gebruikers een verwachting wekken, die de tekst dan vanzelfsprekend ook moet waarmaken. Het belangrijkste trefwoord moet als eerste in de titel staan.

De titel moet maximaal 55 tekens bevatten en een maximale breedte van 600 pixels hebben. De metabeschrijving mag maximaal 139 tekens lang zijn en maximaal 500 pixels breed. Paginatitel en metabeschrijving moeten geoptimaliseerd zijn – d.w.z. aanzetten tot klikken en al toegevoegde waarde bieden.

Gestructureerde gegevens maken ook deel uit van snippet optimalisatie. Hier kunnen bijvoorbeeld beoordelingen gemaakt worden, prijzen en andere produktie-informatie verstrekt worden en andere tabellen gemaakt worden.

Zowel de URL, de titel als de metabeschrijving worden in content management systemen (CMS) zoals WordPress ingevoerd en daar zo nodig ook herzien. Een IT specialist of een web ontwerper kan worden belast met de implimentatie van de gegevens. Na passende instructie is dit echter ook mogelijk voor de SEO manager en andere medewerkers.

Analyseer je verkeer

Om je succes beter te kunnen beoordelen en optimaliseren, moet je het verkeer naar je website beoordelen. Google Analytics, bijvoorbeeld, kan je hierbij helpen. Behalve tussen direct verkeer wordt hier een fundamenteel onderscheid gemaakt tussen verkeer van

  • Zoekmachines
  • de sociale netwerken (sociale media)
  • Links
  • Reclame
  • E-mails, waaronder nieuwsbrieven.

Direct verkeer

Met direct verkeer vind je bezoekers die de URL van je website in het zoekveld van de browser hebben ingevoerd. Als je de meeste klanten direct wilt aantrekken, kies je een domein dat gemakkelijk te onthouden is en geen spelfouten aanmoedigt. Het is ook belangrijk dat bezoekers de website van tevoren kennen. Dat kan bijvoorbeeld door reclame, flyers, deelname aan informatie-evenementen en handelsbeurzen, enzovoort.

Computer

Je krijgt alleen direct verkeer als je je website al via andere kanalen bekend gemaakt hebt. (Image source: unsplash.com / Web Hosting)

Zoekmachines

De meeste paginaweergaven komen van zoekmachines. Dit is vooral het geval met niche sites. Hier googelt iemand naar een trefwoord en als ze op je snippet klikken, worden ze een nieuwe bezoeker van je website of blog.

Sociale Media

Je kunt ook verkeer voor je website bereiken via verschillende sociale media platforms. Hier kun je ook een bedrijfspagina opzetten en direct met klanten communiceren. Platforms waar dit veel gebruikt wordt zijn o.a. Facebook, Instagram, Twitter, Xing, LinkedIn en YouTube.

Links

Links naar je website kunnen de rangschikking van je website verbeteren en ook meer bezoekers aantrekken. Het moet echter wel een zichtbaar geplaatste link zijn op een website die veel bezoekers heeft. Het is ook heel positief als je links legt tussen de afzonderlijke sub-pagina’s van je website. Sommige IT bedrijven bieden ook de mogelijkheid om een link in een bericht te plaatsen tegen betaling van een vooraf bepaald bedrag.

Adverteren

Niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor startende bedrijven en bedrijven die in niches werken, kan het zinvol zijn om advertenties te plaatsen en zo het verkeer op je eigen website te vergroten. Deze reclame kan bijvoorbeeld geplaatst worden op Google, Facebook, als onderdeel van een YouTube video en dergelijke. Google Ads (voorheen Google Adwords), bijvoorbeeld, kan je helpen bij het ontwerpen van deze advertenties.

Nieuwsbrief

Je kunt ook extra verkeer voor je website genereren door e-mails te sturen, vooral nieuwsbrieven. Je moet regelmatig nieuwsbrieven versturen, bijvoorbeeld elke maandag. In de nieuwsbrief kun je bijvoorbeeld berichten over nieuws van je bedrijf, nieuwe aanbiedingen en promoties, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Je kunt in deze nieuwsbrief-artikelen ook zogenaamde “call to action” opnemen om lezers aan te moedigen tot een aankoop. Je moet deze oproepen echter geenszins overdrijven, want anders bestaat het gevaar dat de e-mail als spam wordt beschouwd en dat veel ontvangers het abonnement op de nieuwsbrief opzeggen.

Besteed aandacht aan de laadtijden van je website

Volgens Google zijn de laadtijden van websites een ranking factor. Hoe korter de laadtijd, hoe meer belangstellenden niet bij voorbaat zullen wegstuiteren. Maar voor je aan uitgebreide maatregelen voor paginasnelheidoptimalisatie begint, moet je eerst zorgen voor beeldcompressie, browser caching en onnodige queries, en de laatste tot het absolute minimum beperken. Om dit te doen moet je de grafisch ontwerper, de IT mensen en de web-ontwerpers aan boord krijgen.

Aanzienlijk meer dan 50 procent van alle gebruikers wereldwijd maakt gebruik van het internet vanaf mobiele apparatuur. Daarom moet de website zo ontworpen zijn dat hij mobiel-vriendelijk is. Responsive web design, dynamische voorziening en een aparte mobiele versie van de website die een eigen URL heeft gekregen dragen hier allemaal toe bij. Google zelf adviseert hier responsive web design.

Problemen doen zich steeds weer voor bij het gebruik van mobiele pagina’s. De meest voorkomende zijn lange laadtijden, te kleine lettergroottes, links of andere navigatie-elementen die moeilijk te gebruiken zijn op een klein beeldscherm, het gebruik van Flash voor video’s, en pop-ups en banners die soms de inhoud niet goed bedekken en waar het kruisje om ze te verwijderen op een bijna onzichtbare en meestal te kleine plaats staat. De IT specialist of web designer moet belast worden met het oplossen van deze problemen.

Maak je website aantrekkelijk

Maak je website duidelijk en gemakkelijk te gebruiken. Houd je aan de huisstijl bij het ontwerpen van je website, d.w.z. ontwerp je reclamemateriaal, je bedrijfsbord op het gebouw, de reclame, je aanwezigheid op de sociale netwerken en, natuurlijk, de e-mail nieuwsbrief. Ze moeten allemaal hetzelfde basisontwerp hebben. Het is ook zinvol om je eigen bedrijfslogo te laten ontwerpen en dat in je website en alle andere media te integreren.

Natuurlijk is het mogelijk om gebruik te maken van webbox modules. Je kunt je webaanwezigheid echter veel individueler maken als je zelf deskundigen zoekt die dit in overleg met jou doen. Als je een geheel eigen ontwerp wilt realiseren, kun je het beste samenwerken met een grafisch kunstenaar of webdesigner.

In elk geval moet je er bij de vormgeving van de website op letten dat het lettertype goed leesbaar is, dat de foto’s het lettertype niet overlappen en, natuurlijk, dat de wettelijke voorschriften – we noemen hier de opdrukplicht en de DSGVO basisverordening als sleutelwoorden – nageleefd worden.

Kijk eens op een paar websites van concurrenten en andere bedrijven om ideeën op te doen. In geen geval mag de startpagina overladen worden met informatie en het lettertype moet misschien in verschillende kleuren zijn; dit ziet er uiterst onprofessioneel uit.

Zorg er ook voor dat je website logisch gestructureerd is. Als je verschillende diensten wilt aanbieden die op elkaar gebaseerd zijn, moet je natuurlijk de eerste dienst bovenaan in het menu zetten. Maar veel belangstellenden willen ook graag weten wie er achter het bedrijf zit. Daarom heeft een “Over ons” of “Over mij” pagina veel zin. Natuurlijk hoef je hier niet je hele CV te schrijven, maar enkele belangrijke gegevens uit je opleiding en je beroepsloopbaan mogen niet ontbreken.

Het is ook zinvol om een contactformulier op je website te zetten. Zo kunnen belangstellenden rechtstreeks contact opnemen met jou of met een van je medewerkers, en kun je snel reageren.

Bedenk van tevoren of je pictogrammen van sociale netwerken op je website wilt opnemen. Zo wordt het ook gemakkelijker om contact op te nemen en kun je je bijdragen aan je website sneller delen op Facebook en dergelijke.

Wat kan ik nog meer doen?

Er zijn nog een paar manieren om de aandacht op je website te vestigen. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om betaalde advertenties voor je bedrijf te plaatsen op sociale netwerken als Facebook, LinkedIn, Xing en Instagram. Tegelijk kun je in sommige netwerken ook je eigen bijdragen van je website, video’s over je diensten, enz. delen. Misschien kun je zelfs je eigen YouTube kanaal opzetten.

Seo

SEO is een uiterst breed gebied. Velen specialiseren zich op een bepaald gebied en werken dan samen met andere specialisten. (Image source: unsplash.com / Kaleidico)

Affiliate programma’s

Je hebt ook de mogelijkheid om deel te nemen aan partnerprogramma’s – zogenaamde affiliates. Er zijn veel websites die affiliate links aanbieden voor online winkels en andere websites en je in ruil daarvoor verleiden met een keurige commissie van soms 10 procent en meer als je een aankoop doet. Je vindt een selectie van zulke partners op marktplaatsen op het Internet, bijvoorbeeld.

Google Ads

Je kunt ook Google Ads gebruiken om betaalde advertenties te plaatsen die dan op relevante zoekpagina’s getoond worden. Dit verhoogt het niet-organische verkeer naar je website.

Metatags

Een andere manier om de zoekmachine-vriendelijkheid van je website te verbeteren is het gebruik van metatags. Deze metatags geven de zoekmachines informatie over de website die de gebruiker niet kan vinden en die verborgen is in de HTML code van de header.

Backlinks

Een ander alternatief is om backlinks naar je website op andere homepages te laten plaatsen. Dit moeten websites zijn die een goede zichtbaarheid hebben en regelmatig bezocht worden door enkele honderden of enkele duizenden gebruikers, afhankelijk van het onderwerp en de niche.

Natuurlijk moet je voor deze backlinks betalen. Misschien geef je ook de passende tekst, die dan nog maar één keer gelezen en gepubliceerd kan worden. Maar zelfs in dit geval moet je er meestal voor betalen of je kunt je partner aanbieden een backlink op je eigen website te plaatsen.

Heb geduld

Geduld is niet ieders sterkste kant. Toch moet je, nadat je homepage online is gegaan, geduld hebben en investeren in reclame. Je hebt waarschijnlijk verscheidene dagen of weken geïnvesteerd in de creatie van de website, met webontwerpers, IT specialisten, grafische kunstenaars enz. rond de tafel gezeten of online overlegd om de pagina te ontwerpen die het beste bij je past.

Omdat niemand op je diensten heeft zitten wachten, moet je natuurlijk meer bekendheid aan jezelf geven. Alleen mettertijd zul je een klantenkring kunnen opbouwen. Netwerk daartoe op platforms als Xing en LinkedIn en bouw contacten op met concurrenten.

Vooral in de beginperiode zul je vaak de details van je website moeten bijstellen, wat veranderingen aanbrengen en uiteindelijk waarschijnlijk nog steeds niet helemaal tevreden zijn. Maar ook maanden later moet je je website actueel houden, technische vernieuwingen toevoegen, enzovoort.

Conclusie

Zoekmachine optimalisatie en aanverwante maatregelen is een heel breed gebied. Het doel ervan is gebruikers naar je website uit te nodigen, hen aan te moedigen je artikelen te lezen, maar ook om aankopen te doen. Je website is meestal het eerste virtuele visitekaartje dat een potentiële klant van jou of je bedrijf krijgt. Daarom is het des te belangrijker dat de inhoud toegevoegde waarde biedt, hulp biedt bij het aanpakken van problemen (bijvoorbeeld in adviesartikelen) en je bedrijf presenteert.

Omdat de meeste websitebezoeken nu vanaf mobiele toestellen gebeuren, moet de homepage of blog mobiel-vriendelijk zijn en geoptimaliseerd voor kleine beeldschermen. Helaas is dit niet altijd het geval.

Met dit artikel wilden we je wat basiskennis over SEO geven. Natuurlijk moet je over de afzonderlijke onderwerpen meer lezen. Als je geen tijd hebt om dit te doen omdat je al opdrachten hebt, geef je een grafisch ontwerper, webdesigner en/of een IT specialist de opdracht om de homepage te maken en te programmeren. De teksten die hier gepubliceerd worden moeten geschreven worden door een professionele tekstschrijver en je moet hem of haar een uitgebreide briefing geven die onder andere de belangrijkste trefwoorden bevat.

Beeldbron: unsplash / Merakist

Waarom kun je me vertrouwen?

Recensies